dilluns, 14 de setembre del 2015

Com millorar la teva factura elèctrica?

En aquest post vull reflectir l'estudi de les factures de 2 anys i analitzar quins han sigut els canvis administratius en la factura i quins han sigut els canvis d'ús que han modificat el cost i consum de l'electricitat en el 2013 i el 2014.
Característiques: 
  • Edifici construït 1966 (abans deNBE-CT-79)
  • Pis d'uns 50m2 
  • 2 persones
  • Tot és elèctric (no té gas)
Antecedents:
Vam entrar al pis al Gener del 2012, automàticament el contracte d'electricitat estava amb Endesa, les factures que ens arribaven eren sempre estimades, ja que fins la nostra entrada no havien tingut dades de consum, ens va costar uns mesos regularitzar les factures. 
Un cop aconseguit ens vam fer socis de Som Energia i vam realitzar el contracte d'electricitat amb ells. Tal i com es veu a la gràfica  del 2013 aquest canvi va tenir lloc al Febrer del 2013.

Canvis realitzats 
1. Canvi de comercialitzadora: Ens passem de Endesa a Som Energia

Personalment crec que és el canvi clau, és la manera de poder tenir un tracte més directa i personal amb la teva comercialitzadora. Amb Som Energia coneixes tots els projectes en que participen o fomenten, ja que és cooperativa i tu ets sòcia, en formes part. Els projectes que impulsen o donen suport sempre seran en la direcció del foment de les energies renovables, a l'hora que a la factura es es reflexa clarament que la missió de la comercialitzadora és fomentar l'eficiència energètica, per tant el cost de la potència contractada serà més baix, ja que la usuària no hi té incidència directa. i en canvi el cost del kWh serà una mica més elevat fomentant així l'estalvi a les llars. 
La factura és una factura transparent, on no hi trobes assegurances que tu no hagis contractat, com a sòcia et mantenen informada de tots els canvis normatius en el sector elèctric etc.
Si que és cert que al estar al mercat lliure i no ser de les comercialitzadores de referència no es pot contractar el Bo Social, caldrà treballar-hi! o millor encara, caldrà aconseguir que l'electricitat sigui un dret!
Tal i com es veu a la gràfica, les factura a partir del mes de Febrer passen a ser bimensuals, coincidint amb el canvi de comercialitzadora. Cal destacar que de Gener a Març són els mesos forts, ja que al funcionar tot amb electricitat, augmenta el nostre consum per calefacció durant aquests mesos. Tot hi així, veiem que ni el consum ni el cost es dupliquen en la facturació bimensual. Alhora coincideix que Som Energia fa una baixada de preus tant del terme potència com del terme consum:

Terme Potència:                                                                                 Terme Energia:
  • Endesa : 0.059981 €/kW     ----------------------------------      0.150938 €/kWh
  • Som Energia: 0.054502 €/kW  ------------------------------      0.15345 €/kWh // 0.14117 €/kWh 
A la primera factura ja podem verificar que Som Energia afavoreix l'ús conscient i mesurat de l'energia a la llar.  
És des de la primera factura que rebem de Som Energia que ens plantegem com disminuir el consum d'electricitat a casa. 
Al mes de Juny hi ha una altra baixada del terme energia i una pujada del terme potència :

Terme Potència:                                                                                 Terme Energia:
    • Som Energia: 0.09219 €/kW  ------------------------------      0.12749 €/kWh
    Mantenint el seu objectiu, Som Energia va modificant el seus preus segons l'hi permet el mercat elèctric.
    Però serà a l'Agost on hi haurà una pujada de terme d'energia:

    Terme Potència:                                                                                 Terme Energia:
    • Som Energia: 0.09219 €/kW  ------------------------------      0.13299 €/kWh
    Aquesta pujada del consum és causada per canvis impulsats des del Govern Espanyol del Mercat Elèctric. Són moltes les afectacions de la nova regulació que demostren la voluntat de mantenir l'status de les grans empreses energètiques i que va en contra de l'eficiència i la democratització de l'energia (així ens ho explicava Som Energia)
    En el mes d'Agost del 2013 es proposa des del Govern una pujada del 3.2% (sumat a l'augment produït al mes de juliol del 1.25%). El Govern canvia l'estructura de la llum, augmentant el preu de la potència contractada i reduint la part de consum. De manera que ajuda a mantenir els ingressos del sistema elèctric.

    Sent coneixedors de la situació del mercat elèctric, ens mantenim més ferms en donar suport a Som Energia, i trobar la manera de amb poques inversions econòmiques i amb canvis d'hàbits aconseguir reduir el consum i conseqüentment el cost. 

    2. Petites inversions :

    Com que ens trobem en un pis amb 4 façanes sense aïllament i exposades en la seva totalitat, i a l'hora tenim la coberta que té una gran influència sobre els comportament tèrmic de la llar. Cal pensar accions per disminuir el cost de la factura sense afectar al confort.
    Al trobar-nos en situació de lloguer, no estem disposats a fer grans inversions econòmiques, a no ser que es pugui arribar a un a cord amb el propietari. 
    Per tant les mesures que ens plantegem són de Low Cost:
    • Col·locació de virets a les finestres i portes de fusta
    • Canvi llums de la cuina per leds i la resta del pis amb baix consum
    • Instal·lació interruptor al termo elèctric, per tenir-hi fàcil accés quan marxem varis dies de casa.
    • Col·locació sota portes
    • Substitució de calefactor elèctric per manta elèctrica 
    Aquesta petits canvis les hem anat realitzant al llarg d'aquests anys. I no només hem realitzat petites inversions si no que també hem modificat alguns hàbits. D'aquesta manera disminuïm el consum afavorint a la nostra factura i al medi ambient.

    3. Canvi tarifa: passem a Discriminació Horària

    És al inici del 2014 on decidim canviar de tarifa, i contractem Discriminació Horària, i com podeu veure a la gràfica següent hi ha una important incidència.









    Com es veu a la gràfica, hi ha un període d'adaptació a la nova tarifa. I alhora la factura passa de ser bimensual a mensual.
    Un cop contractada discriminació horària, ens plantegem canvis d'hàbits per aprofitar el màxim aquesta nova tarifa, la qual promou el consum d'energia en hores vall i disminuir-ne el consum en hores punta.

    4. Canvis d'hàbits

    Sense alterar el nostre dia a dia, volem adaptar les nostres "rutines" al màxim possible a la nova tarifa. Així que vam voler conèixer els nostres consums: on es situaven i com es distribuïen. Vam comprar un Efergy (mesurador de consum) i després d'unes setmanes vam analitzar-ne els resultats. Vam detectar que calia caviar alguns hàbits: a la nit (quan dormim) és necessari que hi hagi aquest consum, quan només hi hauria d'haver la nevera en funcionament?

    Què vam canviar:
    • Ús de regletes amb interruptors per anular els stand by 
    • Instal·lació de temporitzadors en el termo elèctric (pendent d'aplicació)
    • Engegar la rentadora al matí, dins la franja horària vall
    • Ús d'olla pressió
    • Ús de l'escalfor remanent de la vitroceràmica per acabar de cuinar els aliments
    • Tancar porticons i cortines quan marxa el Sol
    • Mantenir els monomandos de les aixetes al fred (en moltes llars es deixa el monomando situat al mig, de manera que quan et vas a rentar les mans demanes aigua calenta i actives el termo) 
    • Ús de la campana extractora, ja que millores les condicions de humitat de la llar 
    • Estendre la roba a l'exterior, evites humitat a l'interior
    • Descongelar aliments el dia abans a dins la nevera.
    Aquestes podrien ser en resum algunes de les actuacions que realitzem i que van ser de ràpida aplicació sense comportar un canvi important en el nostre dia a dia.
    En resum podríem dir que, mentre el mercat elèctric ha anat fent de els seves per tal de que nosaltres els usuaris paguem els seus importants beneficis, nosaltres a casa hem aconseguit reduir el consum i el cost entre el 2013-2014.

    Malgrat siguin dades "casolanes" no crec que es desviïn massa de la realitat.
    Al realitzar l'estudi d'un cas en concret hi ha mesures de les que no n'he parlat, com pots ser la importància de la reducció de potència, per exemple. 
    Així que us animo a provar les mesures i els canvis comentats a l'article. Veureu una millora a la vostra factura i contribuireu en la "lluita" contra l'actual mercat elèctric i afavorireu el medi ambient.

     

    5 comentaris:

    1. Ben fet !!
      A les companyies no els interessa que es sàpiguen un parell de coses que aquí dius i que, en realitat són fàcils de fer:

      1.- No diuen que és fàcil canviar de comercialitzadora; el procés demana temps, però és molt fàcil. Jo també tinc SOM ENERGIA i no cal dir que penso que és la millor companyia que pots contractar.

      2.- No diuen que la tarifa de discriminació horària és més favorable a l'usuari en la majoria de llars. Només cal tenir una mica més del 28% del consum durant les nits (amb els preus actuals). Si t'acostumes a gestionar bé la rentadora i la secadora, ja tens la partida guanyada !!

      ResponElimina
    2. Molt ben explicat, ho aplicarem a casa

      ResponElimina