dimarts, 2 de desembre del 2014

el voluntariat com a pota de suport pel canvi social - Intervenció a II Àgora de l'Acord Ciutadà per una BCN inclusiva

Avui va de la feina que es pot fer, i cal fer, des del voluntariat. Però cal també definir responsabilitats de les administracions, no?
Pot recaure en el voluntariat la responsabilitat de cobrir una necessitat bàsica?

En primer lloc us presento el grup en el que participo com a voluntària des fa un any i mig (més o menys).

Des de Fuel Poverty Group (www.energiajusta.org) tenim el compromís d’aportar el nostre esforç per combatre la pobresa energètica i sumar-nos als milers de persones que participen per acabar amb la pobresa i l’exclusió social. Realitzem assessoraments, tallers d'eficiència energètica, punts informatius, etc. Som una xarxa de persones i entitats que ens hem unit per combatre la pobresa energètica des de tots els fronts en els que ens és possible. Som persones de l’àmbit de l’enginyeria, les ciències ambientals, les ciències socials, el voluntariat, l’activisme… Som un grup heterogeni que permet l’enriquiment mutu i la integralitat en les intervencions.
Un cop presentats, us explico el motiu d'aquest post...
Fa un parell de mesos vaig rebre la trucada de Fuel Poverty Grup, em preguntaven si acceptaria la proposta de parlar a la II Àgora de l'Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. Hauria de respondre dues preguntes sobre la meva experiència com a voluntària. Vaig acceptar! era tot un repte explicar tot el que m'ha aportat aquest activisme social en tant sols 3 min!

A l'hora no podia deixar passar l'oportunitat de parlar davant de tanta gent i davant d'importants càrrecs de l'Ajuntament com el mateix Sr. Trias. Explicaria la meva experiència a FPG i exposaria, també, la meva opinió crítica sobre la gestió de la situació social actual. 

A continuació us deixo una còpia del que vaig exposar el passat 27 de Novembre, a l'Auditori de l'Ateneu Barcelonès.

foto: https://www.flickr.com/photos/acordciutada/
Què t’aporta a nivell personal la tasca solidària que realitzes? 
Quines penses que són les principals contribucions del teu compromís social? 

"Hola bona tarda, en primer lloc m'agradaria remarcar un dels aspectes més destacables de FPG. És que el formem activistes de diferents professions, i des d’un inici s’han sumat la vessant tècnica representada per Ecoserveis amb la vessant social representada per ABD. Aquesta suma és molt productiva tant per nosaltres mateixos com pels usuaris amb qui treballem, el resultat és un resultat complert! 

Personalment el que m’ha aportat Fuel Poverty és un apropament a la realitat que sabia que existia però no la quantificava ni la coneixia en persona. 

FPG m’aporta un activisme social i la força per seguir lluitant per una societat menys desigual, m’aporta també creixement personal i a l’hora un aprenentatge tècnic-social molt gran. 

Particularment el meu sector, el de la construcció, és un sector pervers que sovint es basa en l’especulació d’un dret bàsic com és l’habitatge, perpetuant, i inclús, augmentant les desigualtats. Tot això entrava en conflicte dins del meu cap i ha sigut a través de FPG que li he donat un nou enfoc a la meva professió, i m’ha donat aquestes forces per anar canviant, amb esperit crític, certs aspectes dins i fora del sector. 

Principalment les contribucions socials des de FPG podríem resumir-les en: acompanyar, assessorar i, sobretot, empoderar a l’usuari/a que ens consulta. Per desgràcia, sovint, ens trobem en situacions on aquesta funció queda aplaçada, ja que ens trobem davant d’una situació extrema on l’assistència és l’única via. Si aconseguim el nostre principal objectiu: empoderament de l’usuari/a, estarem disminuint les possibilitats que aquesta família en casos futurs torni a trobar-se en una situació extrema, com pot ser el tall de subministrament o l’impagament d’una factura.

En aquest sentit les mesures del pagament de les factures són un pedaç si no van acompanyades d’un treball de prevenció, seguiment i acompanyament de l’usuari/a. 

En conclusió, crec que el voluntariat hauria d’aportar eines pel canvi social però sovint ens trobem que acabem assumint, també, una funció assistencial i això no crec que sigui desitjable. Per una banda perquè no podem confiar que es cobreixi, només des del voluntariat, una necessitat bàsica i d’altra banda perquè no podem fer recaure aquesta responsabilitat sobre els voluntaris/es sinó sobre els professionals. Gràcies"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada