dimecres, 30 d’abril del 2014

Valoració i acció per la erradicació de Pobresa Energètica

De la pobresa energètica ja en vaig parlar en un anterior article, però ara en puc parlar des d'un altre punt de vista que crec que pot ser un enfoc més interessant.
Podríem dir que, de cop, la pobresa energètica és un tema de moda, sorgit de sobte, tots els mitjans en parlen, i m'atraveixo a assegurar que d'aquí un temps ja no se'n parlarà. Segurament d'aquí un temps el sector mediàtic ja se n'haurà oblidat ja que potser ja no interessarà remarcar la quantitat de gent que no pot mantenir la seva llar en situació de confort. A tot arreu hi ha interessos i quan ja n'han extret tot el suc aparquen la problemàtica. (Ojalà m'equivoqui)
En l'anterior article ja vaig definir:
Quantificació de la situació de pobresa energètica (segons estudis):

Basant-nos amb les reflexions i explicacions redactades en l'anterior article seguiré amb la problemàtica que crec que cada dia es veu més agreujada en les persones en situació de major fragilitat social.

De l'últim estudi presentat per l'Asociación Española de Ciencias Ambientales (ACA) en podem extreure dades molt rellevants per entendre en quina situació ens trobem i com es preveu el futur pròxim.


En dos anys podem veure com ha augmentat en 2.000.000 de persones que els hi suposa un esforç extraordinari fer front a les factures de llum i gas.


Perquè aquest augment?
  1. L'increment del preu de l'electricitat: ha pujat un 60% des del 2007
  2. Disminució d'ingressos en les famílies: les rentes han baixat un 8.5% (segons INE)
  3. Parc d'habitatges antic: La majoria d'edificis estan construïts amb l'antiga normativa, la qual no tenia en compte criteris d'eficiència energètica.   
Si poguéssim actuar directament sobre aquests 3 punts causants de la situació actual podríem evitar fins a 7.200 morts segons informe el sistema de medición de la Organización Mundial de la Salud. Alhora que evitaríem que milions de persones no es sentissin excloses socialment, milloraríem la seva qualitat de vida, com també la seva salut física i mental. Crec que és un tema que cal afrontar de forma immediata i amb contundència.


Fuente: Asociación de Ciencias Ambientales (ACA), Instituto Nacional de Estadística ( INE).
El problema és com actuar directament en aquests tres punts. L'estudi de l'ACA remarca que Catalunya a aconseguit un pla de mínims que impedeix a les elèctriques tallar el subministre a habitatges vulnerables fins l'abril, això no vol dir que els hi perdonin el deute, si no que el posposen.

Aquesta mesura entenc que va ser per sortir del pas de la pressió política que van fer alguns partits, malgrat tot, no és una mesura que la podem contemplar com a solució a la pobresa energètica, ja que es traspassa el problema d'impagament als mesos de primavera. La lògica ens diu que a l'hivern és quan més s'eleva la factura elèctrica, i efectivament sí, és així, però no podem oblidar que "gràcies" a les últimes pujades del terme fix de potència s'ha aconseguit que a la primavera i a l'estiu a factura sigui elevada independent del consum. Per tant aquesta moratòria de pagament de les factures de la llum considero que és aplaçar el problema de poder fer front a la factura elèctrica als mesos de primavera.

Cal observar que curiosament, les regions més afectades per la pobresa energètica no són les de clima més fred, al contrari: Múrcia, Andalucia, Castilla-La Mancha, Catalunya i Extremadura. Una de les explicacions que te aquesta distribució de pobresa és que són en aquestes regions on es registre la taxa d'atur més elevada i alhora salari més baixos. Per altre banda al tenir un clima més planer i no extrem a l'hivern, fa que en la construcció dels habitatges no s'hagi valorat el confort, la qualitat ni l'eficiència energètica.

Problema de base? Voluntat política?

L'arquitecte Albert Cuchí comenta "...Ahora ha llegado la crisis y nos encontramos con un problema que no solo afecta a los ciudadanos en su vida cotidiana, sino a la propia deuda del país, que tiene que importar el 77% de la energía que consume. Eso supone unos 60.000 millones de euros al año”.

Cuchí recalca l'absurditat del sistema elèctric Espanyol actual. 
És possible canviar-lo? milloraríem la situació actual d'encariment incontrolat de l'electricitat? hi ha interès en canviar-ho? totes aquestes preguntes són les que em sorgeixen quan plantejant el problema de la pobresa energètica, faig una mirada general i em situo en el mercat elèctric i l'ologopoli en el que està muntat, i detecto que la problemàtica és de base.
 
No podem generalitzar quan diem que "als polítics no els interessa actuar per reformar el mercat elèctric ni  per irredicar la pobresa energètica" per sort no tothom se'n renta les mans, hi ha qui fa propostes polítiques interessants que aborden la complexitat del mercat elèctric (reforma del mercat elèctric, pobresa energètica, canvi climàtic etc.) http://www.elteudretesbasic.cat/
He trobat molt interessant les idees exposades en aquesta web, ara falta que hi hagi suport en aquesta direcció i seguir aplanant el camí.

De l'estudi a l'acció:


Veient la situació crítica en que ens trobem,  vaig tenir la necessitat de involucrar-me en un interessant projecte en el que hi participo activament com a voluntària, que es coneix com a: Fuel Poverty Group, xarxa per a l'eradicació de la pobresa energètica en col·lectius en situació de fragilitat social.

Aquest projecte està impulsat per una interessant combinació de dues entitats provinents d'àmbits ben diferents, per una banda  la Fundació ABD directament d'un àmbit social i per l'altre l'Associació Ecoserveis que venen d'una basant tècnica-social. Aquesta combinació ha tret fruits molt enriquidors, i els beneficiaris d'aquests fruits han sigut i seran directament els usuaris que pateixen pobresa energètica.
FPG impulsa un programa d'accions d'incidència directa amb l'objectiu de reduir i/o combatre la pobresa energètica que afecta a les persones que es troben en situació de major fragilitat.

El projecte es basa en la formació i capacitació en alfabetització energètica a un grup de persones voluntàries captades especificament pel projecte. Els voluntaris venim de diferents formacions, i això és el que li dona una varieabilitat d'enfocs molt interessant i enriquidors. A dia d'avui ja s'està fent la 3era formació a nous voluntaris/es indicador que està tenint molt bona rebuda.

Els voluntaris realitzem tres tipologies d'intervenció:
  • Sessions de sensibilització: Orientades a usuaris/es i a les seves famílies. S'ha aprofundit en el concepte de pobresa energètica i en les estratègies, consells i recomanacions per fer-hi front.
  • Taller de factures de subministrament: Destinat a persones en situació de vulnerabilitat social. S'ha facilitat la comprensió de les factures de gas i electricitat i s'ha aconsellat canvis de comportament i mesures de baix cost per tal de poder disminuir la factura sense disminuir-ne el confort.
  • Punt d'informació: Destinat als barris amb situació de risc d'exclusió social i vulnerabilitat. S'ofereix assessorament individualitzat fixe un cop al mes.
  • Atenció individualitzada a domicilis: Destinat a usuaris/es que a través de el professionals d'atenció social han sol.licitat aquest servei.
A grans trets podria resumir que l'anàlisis que es fa de les factures es pot concentrar en els 4 primers punts citats tot seguit, i el 5è punt es base en consells d'ús de l'electricitat, cal dir que quan tenim assessorament individualitzat podem ser més ajustat a la realitat de l'usari/a ja que el voluntari coneix els aparells que té l'usuari a casa i com els utilitza.
  1. Adhesió al bo social ( en cas que compleixi el requisits mínims)
  2. Canvi de tarifa, passant a la tarifa PVPC (antiga TUR)
  3. Reducció de potència contractada (Si es detecta una potència contractada molt elevada)
  4. Anulació de qualsevol assegurança extra contractat
  5. Explicació de accions que ajuden a reduir el consum
  6. ...
Sovint el que ens trobem en aquests punts és que els usuaris desconeixen la possibilitat d'adherir-se al bo social, i per contra partida molts d'ells si poden adherir sense cap problema perquè compleixen tots els requisits.

El mateix passa amb el desconeixement de les diferents tipus de tarifes, sovint alhora de establir el contracte amb la comercialitzadora et proposa una reducció de cost si contractes una determinada tarifa amb uns determinats assegurances extres. Aquest estalvi que et "garanteixen" és per un determinat temps, i per garantir la permanència tant a la companyia com a les assegurances contractades. 

Per tal que els usuari/es es donin de baixa d'alguns serveis o es canviïn de tarifa, cal que prèviament tinguin el assessorament ja que les companyies no ens ho posen gens fàcil, i d'una trucada en què volies anular serveis pot ser que al penjar n'hagis contractat més sense ni saber-ho.És veu necessari el nostre acompanyament i suport als usuaris/es en aquest procés

Els usuaris agraeixen molt la nostra petita ajuda, a vegades tinc la sensació que al sol fet de poder ser escoltats i acompanyats en algunes accions ,els ajuda per seguir endavant i a prendre les accions per tal de millorar la seva situació.

L'objectiu d'aquests assessorament és poder aconseguir que tots plegats entenguem què figura a les nostres factures i valorem què és necessari i què no, com també poguem modificar el nostre comportament amb l'ús de l'energia. D'aquesta manera cada cop s'aniràn estenent entre totes les persones i especialment a les que es troben sen situació de pobresa. Entra tots segur que abordem molt més.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada